Kul med sms-koder

Äntligen har listan kommit, på förkortningar inom sms och till stor del, datorsnacket.

Jag har längtat länge efter en sådan lista och visst, jag hade kunnat ta reda på den själv men det hade nog blivit ett ganska stort och tidsödande projekt. Så tack DN för att ni gjorde jobbet åt mig haha.

Först bör man nog läsa artikeln om språkforskaren Theres Bellander vid Uppsala universitetet som har forskat i hur ungdomar använder sig av den här sortens kod-språk och det är roligt att se att det svenska språket lever. För det gör det ju i och med att det hela tiden förändras i kapp med tiden. Sms:ande och datorspråk är två faktorer.

En av de ungdomar som vet vad det handlar om är Sara Cedell som till och med varit med i SM i textning och hon har en väldigt bra beskrivning av hur koderna snarare berikar det svenska språket, istället för att förstöra det, som andra kan tycka.

Eftersom jag är lite ordnörd så tänkte jag avsluta det här inlägget med en specialkomponerad text, baserad på den jättebra listan på DN som ni hittar här:

Bsdv är det 7kt ql o f1 at blogga. Pok o ha de så ql fr mej 😉

2 svar

  1. Haha ja se på fanken, där var några till 😛

  2. Ql! Saknar vgd och yw …

Kommentarer inaktiverade.

