Blåljus-natt igen

Strax innan klockan 1 i natt ringde telefonen. ”De är här igen och försöker ta sig in” säger grannen. Jag frågar om hon ringt polisen och ja, säger hon, de är på väg. ”Okej, jag är på väg”.

Snabbt på med kläderna och sandalerna, kopplar jycken och går ut. Hunden må vara liten men kan kanske bita ifrån sig, man vet ju aldrig, tänker jag när jag ser polisbilen utanför grannens trappuppgång. Två polismän kliver ur och jag säger till dem att det är lägenheten längst upp. Jag låser upp dörren åt dem och de går före mig, upp till fjärde våning.  Granntjejen öppnar dörren åt oss och jag ser att hon är betydligt lugnare den här gången och jag misstänker att jag inte behöver sova över den här gången.

En av polismännen går ner till bilen och tänker kolla området medan den andra stannar kvar för att ställa en massa frågor. Även denna gång var det någon i huva som ryckte i dörren men denna gång kunde granntjejen spreja röd överfallsspray ut genom brevinkastet. Det hela slutar med att han och jag tar en koll i källaren också för att vara säkra på att inga människor gömmer sig någonstans där nere. Jag låser upp occh han genomsöker rummen, ett efter ett. Vi vet redan att en nyckel är på vift och det kan vara så att den halvkriminella killen är tillbaka, men efter 5 års frånvaro? Tyvärr är det den mest kvalificerade gissningen vi har just nu.

Polismannen tackar för sig och åker iväg medan jag går upp till grannen för att höra hur läget är. Vi sitter och pratar en stund och hon verkar ganska avspänd så jag börjar dra mig mot dörren. Hon tackar så mycket och tycker jag är en ängel. Jag säger hejdå och berättar att jag sover på soffan i natt ifall hon behöver mer hjälp och om det händer något igen. Istället blev jag sittandes i köket med laptopen, skrivandes det här inlägget, med bra uppsikt utöver gatan och gångvägen. Risken att något händer är liten men man vet ju aldrig.

Men nu börjar tröttheten krypa sig på och det mesta av adrenalinet har försvunnit, kanske det är dags att försöka blunda lite ändå. Klockan är ju trots allt över halv 4 på morgonen och jag ska upp klockan 6. I morgon ska jag prata med styrelsen och säga att nya entrédörrar är prio ett.

Supermannagentlemannen Anders säger god morgon, hoppas ni slapp inbrottstjuvar och kunde sova gott 🙂

Bild från ntf.se
6 svar

  1. Zitten: Ja man undrar ju varför de inte går in i andra trappan istället.

  2. Konstigt att de går på samma dörr.. brukar de inte göra såvida de inte vet att de finns nått speciellt i lägenheten som de vill åt.. De måste ju veta att personen är ensam hemma med.

  3. Inte vad offren tror iaf men man vet ju aldrig vad människor kan hitta på. Nu jobbar vi stenhårt på att skaffa nya entrédörrar med magnetkort. Det borde göra susen får vi hoppas.

  4. vilken jävla rysare!
    att man fan inte kan lita på att människor håller sig borta.
    det är ju bara att hoppas att det inte är personligt..?

  5. Jadu, vem vet? Men märkligt ändå att det är samma lägenhet också.
    Här finns ju en hel del teorier, kan man säga.

  6. God Morgon!
    Läskigt, men det måste ju nästan vara nån med nyckel. Eller kan det vara nån som vill jävlas med just henne och lyckas med att ta sej in medans det är upplåst?

Kommentarer inaktiverade.

