Vad du inte visste om snålspolande toaletter

Jojomen, här skrivs det om precis vad som helst, men det har ni nog märkt nu haha.

Anledningen till att jag skriver om snålspolande toaletter är att jag sedan renoveringen för, tror det är 3 år sedan nu, har fått vissa problem med just toaletten. Den gör sitt jobb och det är ju bra att vi kan spara vatten, men det finns vissa problem med dem. Hos mig t.ex. blir det pappersrester precis i kröken och det blir en rengöring minst varannan dag, vilket kan vara ganska irriterande. Så idag googlade jag runt om detta problem och fann att jag var långt ifrån ensam om det.

Snålspolande toaletter är numera standard men det finns också många varningar. Visste ni t. ex. att…

  • Att installera en snålspolande toalett kan verka vara en god idé men tyvärr finns det nackdelar. Avloppsrör (i äldre hus) är dimensionerade för att en viss mängd vatten ska flyta genom dem. Om man minskar den vattenmängden kan det innebära problem med igensatta rörledningar. Slutsatsen är att vi helt enkelt ska använda den mängd kallvatten vi behöver och varken spara eller slösa. Varmt vatten ska vi däremot alltid spara på för att inte i onödan slösa med jordens energitillgångar. Källa: www.drickkranvatten.com
  • I byggnader där det är dåligt fall (lutning) på avloppsrören kan det krävas mer vatten. Om man använder mycket papper i samband med sina toalettbesök finns det risk att det blir stopp, säger va-konsulten Peter Ridderstolpe som menar att det bästa man kan göra i de här fallen är att spola en eller flera gånger för att undvika stopp i rören.
  • I länder där det råder brist på vatten har man sedan länge byggt system med extremt vattensnåla toaletter. Genom att använda sig av vakuumspolning som påminner om de toaletter som finns på tåg och färjor behövs det endast en halv liter vatten per spolning. Källa: www.vk.se
  • För att öka vattenflödet kan man inhandla en så kallad Inbyggnadscistern, alltså en extra vattentank för spolningen. Frågan är ju om inte detta förstör hela idén med en snålspolande toalett? Att dessutom sätta in en sådan burk i väggen med en inspektionslucka från sovrummet låter väl inte så charmigt. Någon som vet något bättre sätt?

Så nu vet vi det! Den som googlar han finner 😉

 

Hittade även en artikel om detta problem i Borås Tidning. Läs.

6 svar

  1. Det är nästan så jag börjar rodna som en fnittrig midsommarjänta som har luktat på pappas hojtarolja…men tack för de värmande orden!
    Jag bugar, bockar och niger, allt på samma gång 🙂
    Kram tillbax!

    Göteborgare?

  2. Hej Jolle,

    Fy fan va du är rolig 🙂
    När jag har tråkigt på jobbet så går jag alltid in på din blogg och hela min tillvaro lyses upp.

    Keep up the good work!!

    Simply the best!!!

    Kram Royden

  3. KajsaLisa: Sant, ska man spara så ska man!

  4. Nett: Över lag verkar de ganska dumma då man måste spola fler gånger än vanligt men jaja, jag antar att de vet vad de gör haha.

  5. Det värsta som finns är dessa snålspolande toaletter, då man inte vill lämna den innan man har kunnat spola ner allt 😉

  6. Oj, nu fick man lära sig en del, glöm inte bara att toapapperet har två sidor.

Kommentarer inaktiverade.

