Analys av storbloggarna (långt inlägg)

Under en längre tid har jag undrat vad t.ex. Kenza, Foki, Mogis och de andra har som lockar så oerhört. Därför beslutade jag att kolla upp det här lite närmare och försöka få svar på frågan vi alla ställer oss: Var de som alla oss andra en gång i tiden?

För att få reda på detta tog jag mig friheten att söka upp deras allra första inlägg. Mina objekt blev:

  • Foki 
  • Kenza 
  • Mogis 
  • Kissie 
  • Katrin Zytomierska
 

Jo, jag vet att det bara är tjejer med i denna undersökning men Schulman orkar jag helt enkelt inte med. Att han dessutom är en man är ganska tveksamt, om ens människa…

Fokis allra första inlägg skrevs den 28 november 2008 klockan 8:31 där hon berättar att hon har ont i halsen och ska strax avnjuta sin frukost: Nutella, varm choklad med grädde och en burk glass. På detta inlägg fick hon 47 kommentarer men, intressant nog, ingen från inläggets datum. Den allra första kommentaren kom 16 juni, 2009. För övrigt finns det små snuttar om vardagen men det mesta handlar om mode. Verklighetsfaktor: 2/5

Kenzas allra första inlägg skrevs den 11 januari 2007 klockan 08:56 där hon frågar om någon kan se hennes header. På detta fick hon 45 kommentarer varav någon hade svarat samma dag. Dock verkar det som att Kenza haft en annan blogg någonstans. För övrigt handlar bloggen om mode, skolan, hårinpackningar, pojkvännen och lite vardag. Verklighetsfaktor: 3/5

Mogis allra första inlägg skrevs den 21 januari 2007 klockan 18:36 där hon berättar om lek i snön, lite om mode, hur hon blir äcklad av feta människor och att det tar 3-4 minuter att åka till gymmet med spårvagnen (öh..gå dit?) Verklighetsfaktor: 5/5

Kissies allra första inlägg skrevs den 30 mars 2009 (?) klockan 17:45 där hon berättar lite om skolan, att hon och en kompis tog en taxi från skolan in till stan och betalade taxichauffören 100 kr i dricks för att sedan äta lunchbuffé för 170 kr. Några stavningsfel får man på köpet också, något man också får konstaterat i de 15 kommentarer som kom in, men den allra första var 21 december 2009. Verklighetsfaktor: 1/5

Katrin Zytomierskas allra första inlägg skrevs den 9 april 2008 klockan 21:44 och var den absolut roligaste: ”Ho ho, kan man blogga här eller?”. På detta fick hon 19 kommentarer varav den allra första kom in samma dag faktiskt. Tidigare bloggade Katrin på Stureplan men blev avstängd då hon bytte blogg. Synd för då kan vi inte se hur det egentligen började. Av den nya bloggen att döma så är…Verklighetsfaktor: 1/5. Förresten, heter hon Rimér nu eller Schulman eller…?

Så vad kan vi dra för slutsats av detta? Ja, förutom Katrin då som vi inte vet något om så får vi nog anta att resterande en gång var helt normala människor. Möjligtvis med undantaget att de verkligen älskade mode, något de fortfarande verkar göra, men nu under mer kommersiella former. Det är bara att inse att mode, är, var och kommer alltid vara intressant för de stora målgrupperna. Att sedan dessa tjejer har fått möjlighet att tjäna en hacka på detta är bara att gratulera dem för.

På vissa av dem är det nästan enbart mode numera, ofta korta inlägg om den o den klänningen som kan köpas på speciella ställen, och det skulle inte förvåna att det handlar om sponsorpengar.

Men ändå kan jag inte låta bli att undra, varför en människa med så stor publik, så många läsare, med jämna mellanrum inte klämmer in ett visdomens ord? Ett litet tips om något användbart, en filosofisk tanke eller en vanlig fråga. För det vore väl tråkigt att enbart tjäna pengar 😉

4 svar

  1. Sussie: Haha ja, shoppa är ju så jobbigt men reklamen de gör betalar ju igen deras utgifter ganska duktigt kan jag tro.
    Men kanske det är så, att shoppa och att leva i en glasbubbla är så mycket enklare än det verkliga livet. Jag har många tankar om detta men det får jag nog berätta om i ett senare inlägg 🙂

  2. Rachelle: Man får väl anta att saker o ting i vår värld är oerhört relativa haha.

  3. Ännu ett bra inlägg.
    Ja när jag började blogga tittade jag runt bland de olika bloggarna, blev lite fulliskratt över innehållen. Jag läste -ahhh vet inte vad jag ska säga…men (putar med silikonfyllda läppar) ahhh idag ska jag typ (pust) shoppa kanske!!!
    Kanske inte så konstigt att våra ungdomar lever i denna glasbubbla.
    Mvh Sussie

  4. Du har gjort om lite, fint! Intressant inlägg, det är sjukt hur många läsare de har jag blir glad för mina 60 hahaha! Fast de har väl mycket intressantare bloggar hihi

Kommentarer inaktiverade.

